Teisininko patarimai: kaip apsaugoti mokinių privatumą nuotoliniuose užsiėmimuose?

Pamokoms ir būreliams vis dažniau vykstant nuotoliniu būdu, mokytojams ir tėveliams kyla su asmeninės informacijos saugumu susijusių klausimų ir nesusipratimų.

Apie tai, kur ugdytojai dažniausiai „kliūna“ ir į ką svarbu atkreipti dėmesį, pasakoja švietimo įstaigas konsultuojantis teisininkas ir duomenų apsaugos specialistas Andrius Mocartas.

 

Saugus prisijungimas ir naršymas!

Vis dar pasitaiko atvejų, kad pedagogai prisijungimo prie platformų duomenis vaikams perduoda užrašytus ant lapelių. „Tai nesaugu, – teigia Andrius Mocartas. – Gana dažnai girdime istorijų, jog vaikas, tokį lapelį su prisijungimais, kažkur palieka ar pameta, o pašaliniai žmonės, radę, prisijungia prie nuotolinės pamokos ir skleidžia netinkamą informaciją.“ Pasak teisininko, prisijungimo kodus vertėtų atsiųsti elektroniniu paštu ar žinute elektroninio dienyno platformoje.

Siekiant padėti vaikams lengvai prisijungti ir naudotis nuotoline platforma, ugdymo įstaigoms vertėtų sukurti paprastus ir trumpus vaizdo filmukus, kuriuose paaiškinami svarbiausi darbo platformoje žingsniai – prisijungimas, informacijos dėjimas ir kt. – trumpai paaiškinant, ką paspaudus, koks langas turėtų atsidaryti. Tai padėtų vaikams išvengti klaidų, mažintų stresą.

 

Siųskime atidžiai!

Pedagogai dažnai prašo namų darbus – nufilmuotas sporto, dainavimo ar choreografijos užduotėles – atsiųsti el. paštu. Teisininkas pastebi, jog labai svarbu kalbėtis su vaikais, kad siųsdami, jie atidžiai patikrintų, ar teisingai parašytas gavėjo adresas. „Labai lengva supainioti vieną raidę ar skaičių ir informacija nukeliaus visai kitam gavėjui. Mažųjų tarpe ši klaida gana dažna. Ir ne tik jų. Asmens duomenų inspekcijos tyrimai rodo, kad šis pažeidimas – žmogiškojo faktoriaus sąlygota klaida – viena dažniausių.“

 

Atsiųstus darbelius saugokime tik tiek, kiek reikia

Ugdymo įstaigoms dažnai kyla klausimų, kiek laiko saugoti vaikų atsiųstą informaciją. Andrius Mocartas pažymi, jog pagal reglamentą, saugojimo laikas priklauso nuo tikslo, kurio siekiama konkrečia užduotimi. Kai mokytojas įvertina vaiko atsiųstą darbelį – medžiaga trinama.

Svarbu, kad ši tvarka būtų aprašyta, o pedagogai su ja supažindinti.

Jei vaiko atsiųstą darbelį norėtume eksponuoti viešai – pavyzdžiui, ugdymo įstaigos tinklalapyje, svarbu gauti autoriaus tėvelių sutikimą. Priešingu atveju – pasekmės gali būti nemalonios.

 

Prašome tik tų duomenų, kurių būtinai reikia

Pavyzdžiui, būrelių vadovai negali reikalauti informacijos apie vaikų sveikatą, todėl neformaliojo vaikų švietimo įstaigoms sveikatos pažymos neteikiamos. Tai labai svarbu, bet nesusipratimų kyla gan dažnai.

 

Saugi platforma

„Labai svarbu, kad ta platforma, kurioje vedami užsiėmimai, būtų saugi. Tai padėtų išvengti galimų įsilaužimų ir informacijos nutekinimo, – rekomenduoja teisininkas. – Mes linkę manyti, „kas aš čia toks, mano vieno duomenys niekam neįdomūs“ – tačiau, kai naudotojų šimtai ar tūkstančiai – atsiranda didelė rizika asmeninę informaciją panaudoti netinkamai“, – pastebėjimais dalijasi duomenų apsaugos specialistas.

Pasak teisininko, tai svarbu, nes pagal duomenų apsaugos reglamentą, nepilnamečių duomenys vertinami, kaip ypač jautrūs.

 

„Apps’ai?!“ (mobiliosios programos)

Vaikai prie užsiėmimų jungiasi ne tik per kompiuterius, bet ir per mobiliuosius telefonus, kuriuose, šalia tikrai reikalingų programų, gausybė įvairiausių programėlių. Pastarosios – nebūtinai saugios. Praktika rodo, kad daugėja atvejų, kai įvairios programėlės naudojasi telefonu ne tik pagal tiesioginę paskirtį – apdoroja telefone esančius kontaktus, dokumentus, kitus duomenis.

Svarbu pasitikrinti, ar pasirinkta programėlė neįrašyta kenkėjiškųjų sąrašuose (juos galima rasti internete), jei yra galimybė – pasikonsultuoti su informacinių technologijų specialistu.

Andrius Mocartas pasakoja, kad savo telefone neseniai rado paties atsisiųstą, kenkėjišką nuotraukų redagavimo programą, kuriai buvo leidęs naudoti telefone esančias nuotraukas, suteikęs prieigą prie kontaktų, el. adresų ir panašiai. Žinoma, nedelsiant ją ištrynė.

Teisininkas rekomenduoja, prieš ką nors siunčiantis į telefoną, įvertinti, ar tikrai to reikia, ar tikrai tuo naudositės, gal tai, tik akimirką trunkanti emocija, kurią sukėlė reklama?

 

Informacinių technologijų specialistų konsultacijos

Informacinių technologijų specialisto, ar šią sritį išmanančio kolegos pagalba – pedagogams ypač praverstų. Ypač tuomet, kai nuotoliniame užsiėmime pastebime pašalinių vartotojų prisijungimų ar netinkamos informacijos platinimo atvejų. Pirmas žingsnis, ką reikėtų padaryti – nedelsiant blokuoti tą asmenį ar informaciją ir susisiekti su tinklo saugos specialistu.

 

Plačiau saugumo internete tema, minėtas teisininkas kalbės lapkričio 19 d. rengiamame, neformaliojo švietimo aktualijoms skirtame, Nuotolinio ugdymo forume. Daugiau informacijos ir prieigą registruotis – rasite čia.

Lietuvos vaikų ir jaunimo centro inf. ir nuotrauka